آرشیو مقالات عکاسی

نمایشگاه عکاسی مزین به عطر گل ها

 ترکیب عکس و عطر ایده ای اگرچه کمی نامتعارف، اما منحصر به فرد است.
نمایشگاه عکسی در واکس پاپیولی برپاست که همراه با عطر گل ها و بیشه هاست. عکس های این مجموعه که توسط جی مولین عکاسی شده اند، به گفته خود عکاس، وقایع نگاری زندگی دخترکی هستند که او به بزرگ کردنش کمک می کند. دختر مورد نظر انواع مختلفی از رفتارهای کودکانه را بروز می دهد و با لباس های مختلف در باغچه مشغول بازی و شکلک درآوردن است.

Jay Muhlin1

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ترکیب عکس و عطر، ایده ای اگرچه کمی نامتعارف، اما منحصر به فرد است. عکاسی هنوز هم در تصاویری که ثبت می کند تااندازه ای پایبند صداقت یا مستندگونگی است؛ اما بو ذهن گرایی کم تری دارد زیرا تداعی ها و خاطرات را به روشی آنی و موثر به ذهن متبادر می کند. همانطور که به این عکس های دخترانه نگاه می کردم (که دختر را با دندان های پلاستیکی خون آشامی در حال شکلک درآوردن برای دوربین، یا درزاکشیده روی کپه برف ها نشان می دهد) به این فکر کردم که آیا این عطرهای دوست داشتنی بر ادراک ما تاثیر می گذارند و احساسی از آرامش و شادی در ما پدید می آورند.
 
Jay Muhlin2

به نظر می رسد که مولین، پریشانی ای که عکس می تواند ایجاد کند را تایید کرده و حتی از آن لذت هم می برد: یکی از اولین عکس های این نمایشگاه گربه ای را نشان می دهد (این گربه را در خیلی از عکس ها کنار دختر می بینیم) که روی دسته ای کتاب قطور نشسته که عنوان هایشان (شامل اضطراب عکاسی؛ خاطرات، رویاها، اندیشه ها؛ داستان گویی مستند) به ابهام کل نمایشگاه که نامش کودک است، اشاره دارند. عکس بعدی که کودک را درحال درازکشیدن کنار قطاری از هویج ها که به بوته ای می رسند نشان می دهد، به مثابه یک فراخوان است: مثلاً، سوراخ خرگوش را دنبال کن تا به این نمایشگاه و به این واقعیت مشدد و خوش عطر برسی.

Jay Muhlin3
 
با این حال، اثر کلیدی نمایشگاه کودک، هیچکدام از عکس ها نیستند، بلکه یک صندلی کودک است (که نسخه ای از کتاب عکس نمایشگاه رویش قرار دارد) و حدوداً در مرکز گالری و روی سکویی قرارگرفته است. تداعی قراردادن شیئی روی سکو و کاربردش در این نمایشگاه از این واضح تر نمی توانست باشد: مولین با این حرکت خود، کودکی را تکریم و تقدیس می کند. او از کودکی فقط تصویربرداری نکرده، بلکه همزمان که ارزش های کودکی را بیان کرده، افسوسِ کوتاهی این دوران را هم می خورد. در یکی از عکس های جالب توجه نمایشگاه، کودک در مقابل پرده ای سفید ژستی شبیه مدل ها گرفته، انگشتانش مملو از انگشترهای جواهر است و حالت چهره اش باشکوه و اندوهگین است، گویی او خودش هم آینده نامعلوم بزرگسالی اش را می بیند. یا شاید به روزهای گذشته کودکی اش می نگرد، هرکدام از تصاویر روی دیوار، خاطره ای تلخ و شیرین است از آنچه گذشته، که عطرها برآنها تاکید می کنند.

دبورا کریگر
ترجمه: ماهرخ علی پناهلو، اختصاصی آکادمی عکاسی مدرسه هنر های معاصر . برگرفته از سایت هایپرالرجیک
 

نوشتن دیدگاه

10


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

www.academyca.com


مدرسه هنرهای معاصر
مرکز تخصصی آموزش هنرهای تصویر بنیان
آکادمی عکاسی، سینما، تبلیغات و دیجیتال آرت

کلیه حقوق این وب سایت مربوط به آموزشگاه هنر های معاصر می باشد
بازنشر مطالب این سایت با ذکر منبع مجاز می باشد
کلیه فعالیت ها و خدمات این سایت بنا به مورد دارای مجوز های مربوطه می باشد