پنجشنبه ها با آکادمی

مدیریت رنگ در چاپ عکس

در اولین نشست از سری نشست های پنجشنبه ها با آکادمی در سال نود و هفت به موضوع مدیریت رنگ در چاپ عکس می پردازیم
چرا وقتی یه کاتالوگ یا ژورنال خیلی با کیفیت میبینیم، به چاپ آن در داخل کشور شک می کنیم؟
چرا چاپ عکس هایمان با انتظارمان متفاوت است؟
چرا بین نسخه چاپی و تصویر در مانیتور انقدر اختلاف رنگ هست؟
چرا عکسهامون در هر نرم افزار یا هر مانیتوری یه رنگ دیده میشوند؟
آیا رنگها در دوربین ما به درستی ثبت می شوند؟
 فرآیند آماده سازی چاپ عکس در کاتالوگ، روزنامه و یا بیلبورد، چیست؟آیا فقط تغییر سایز و توجه به رزولوشن عکس کافیست؟

درباره سخنران :‌
مجتبی غلامی
کارشناس ارشد رشته مدیریت رسانه و کارشناس رشته چاپ و نشر
دانش آموخته آکادمی هنرهای معاصر
فعال حوزه چاپ،  مدیریت رنگ و کنترل کیفیت محصولات چاپی از سال 84 تا کنون.

نگاه عکاسانه

نگاه عکاسانه

در این نشست
از ارزشهای بصری عناصر می گوییم.
از چگونگی شکل گیری اتمسفر و تاثیر آن به روی مخاطب.
از انرژی های درون عکس، از رمزگان و نحوه بکارگیری عناصر بصری برای رسیدن به لایه های بیشتر مفاهیم در عکس.
از ایجاد حس بواسطه نشانه ها
و از عکس به عنوان یک اثر هنری، رمز و رازهای خلق آن

و از "کارگاه نگاه عکاسانه" و مشق این موضوعات می گوییم.

فتومونتاژ عرصه رویاها و آرزوهای سرکوب شده

فتومونتاژ عرصه رویاها و آرزوهای سرکوب شده

(خوانشی فرویدی بر آثار فتومونتاژ)

عکاسی فتومونتاژ از همان آغاز  با نا بسنده دانستن واقعیت های بیرونی و فراتر رفتن از آن سعی در بازنمایی دنیایی را داشت که بتواند هر چه بیشتر جنبه های خیال گونه راه نشان داده و از این طریق بازگو کننده موضوعاتی باشد که با روان و درون انسان در رابطه است. این خیال گونگی همراه با روایت پردازی که از خصوصیات اصلی این شاخه عکاسی بود , توسط افراد زیادی مورد انتقاد قرارگرفت, اما این روند در اوایل قرن بیستم با شکل گیری گروه هایی همچون; دادا که به دنبال "رهایی بشریت از زیر یوغ عقل ومنطق و زبان" و بعدا حلقه سورئالیست ها که تحت تاثیر نظریات زیگموند فروید در پی گسستی عظیم در واقعت بود, توسط آندره برتون جان تازه ای به خود گرفت وبر اساس این آراء پشتوانه محکمتری  را برای کشف ایده های نو پیدا کرد, طوریکه این روند با گذر سال ها و به وجود آمدن نظریه های مختلف همچنان به مسیر خود ادامه داده است. آنچه در این نشست قرار است بدان پرداخته شود, سعی در ایجاد رابطه ای دوسویه مابین عکاسی فتومونتاژ و مباحث مربوط به ضمیر ناخودآگاه و مبحث رویاها از دیدگاه فروید دارد. چون بنا بر دیدگاه محقق, عکاسی فتومونتاژ به علت چینش عناصر, دستکاری در مکان و غیره می تواند تعریف کلاسیک رسانه عکاسی را که در آن ثبت لحظه یکی از ویژگی های بارز آن می باشد را به نحو دیگری بازتعریف نماید و همین توانایی موجب رخنه هر چه بیشتر در درونیات و مباحث ناخودآگاهی می گردد.  بر همین اساس در این نشست سعی خواهد شد تا اولا تعریفی درست از فتومونتاژ داده شده و بعد به قابلیت ها و تفاوت هایی که این شاخه از عکاسی می تواند با ژانر های دیگر عکاسی داشته باشد, پرداخته شود و در نهایت تحلیل های روانکاوانه و نیز راهکاری برای تولید عکس فتومونتاژ بر اساس همین دیدگاه ارائه گردد.

حضور در این نشست صرفا با ثبت نام اینترنتی یا ثبت نام تلفنی (02188853771 / 02188853782) امکانپذیر است

درباره مدرس این دوره:

Samaghorbanzadeh
صمد قربانزاده

کارشناسی ارشد عکاسی در دانشگاه هنر تهران
- کارشناس گرافیگ از دانشگاه فردوسی مشهد
- حضور و کسب جوایز از جشنواره سونی لندن، چانگ تایلند، تاشکند ازبکستان، لاگونای ایتالیا، دهلی هند، ریودوژانیروی برزیل،دوسالانه عکس ایران، جشنواره تجسمی فجر و ...
- برپایی نمایشگاه عکس انفرادی و گروهی در گالری محسن، گالری لاله، گالری مهروا، گالری شماره شش، گالری سیحون،گالری راه ابریشم، گالری نگاه، گالری ابد، خانه هنرمندان و ...

"پرداختِ شخصیت در مقابل پرداختن به یک شخصیت" درآمدی بر پرتره نگاری معاصر در عکاسی

"پرداختِ شخصیت در مقابل پرداختن به یک شخصیت" درآمدی بر پرتره نگاری معاصر در عکاسی
پنجشنبه 11 آبان
سخنران :  رُهام شیراز


پرتره به‌عنوان شیوه‌ای برای بازنماییِ شخصیت، به‌واسطۀ ظهور رسانۀ عکاسی در قرن نوزدهم، به حیطه‌های عمیق‌تری در تاریخ هنر وارد شد. زمانی شخصیت‌های مهم از اعتبار و توانایی نقاشانِ هم‌عصر خود بهره می‌بردند تا از خودشان در نقاشیِ پرتره، تصویری برای آینده‌گان به‌جای بگذارند؛ تصاویری که خودِ آنان نیز در تاریخِ هنر به‌عنوان آثار مهمِ هنری ارزیابی می‌شوند. باوجوداین با ظهورِ عکاسی، این نوع پرداختن به بازنمایی شخصیت‌ها به‌راحتی دردسترسِ همگان قرار گرفت و درنتیجۀ این همگانی‌شدن، نقاشان سرآمدِ آن زمان به‌تدریج به جای اینکه از اشخاص به‌عنوان سوژه‌‌های محوریِ نقاشی‌هایشان بهره ببرند، به‌عنوان ابژه‌هایی درخدمتِ بازنمایی ذهنی‌شان استفاده می‌کردند. این روند تضعیف موضوعیت شخصیت در عکاسی پرتره نیز تا به امروز قابل پیگیری است. در این نشست کارماده شخصیتِ فرد عکاسی شده بعنوان سوژه در پرتره، در نسبت با نگاه شخصی عکاس هنرمند در طول تاریخ عکاسی پرتره تا امروز مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت، و در نتیجه خصوصیات عکاسی پرتره معاصر بر اساس مصداق های امروز آن بررسی خواهد شد.

حضور در این نشست صرفا با ثبت نام اینترنتی یا ثبت نام تلفنی (02188853771 / 02188853782) امکانپذیر است

درباره مدرس این دوره

رهام شیراز

رهام شیراز متولد سال ۱۳۵۲ است.

فارغ التحصیل کارشناسی گرافیک دانشکده هنر های زیبا و کارشناسی ارشد در رشته عکاسی و فرهنگ شهری از دانشگاه گلد اسمیتس لندن است. او چندین نمایشگاه عکاسی هنری در ایران و لندن داشته و در خصوص مباحث روز نظری و عملی عکاسی در دانشگاه گلد اسمیتس لندن دوره های متنوعی را تجربه کرده است. هم اکنون استاد رشته عکاسی دانشگاه هنر است و دوره تدوین شده توسط خودش (عکاسی قرن 21  / در جستجوی قاب شخصی / بیان فرمی) را در این دانشگاه به دانشجویان رشته کارشناسی ارشد تدریس می کند

فرا رفتن از مفهوم بازنمایی در عکاسی: بررسی مجموعه " بین و لا بین" مهران مهاجر

مهران مهاجر- حامد کیا

فرا رفتن از مفهوم بازنمایی در عکاسی:
بررسی مجموعه " بین و لا بین" مهران مهاجر
پنجشنبه 27 مهر 1396
سخنران: دکتر حامد کیا

بررسی مجموعۀ «بین و لابین» مهران مهاجر
پرسش اصلی این است که هنر و در اینجا عکاسی آیا چیزی را بازنمایی می‌کنند؟ بازنمایی یعنی ما در طول زندگی‌روزمره و در طی رابطه با یکدیگر به وسیلۀ زبان نیازها، دردها، آرزوها و خواسته‌های خود را به هم انتقال می‌دهیم. اگر ما نتوانیم احساس گرسنگی خود را انتقال دهیم خواهیم مرد. پس عبارت: «من گرسنه‌ام» بازنمایی نیاز زیستی و بیولوژیکی است که آن را برای دیگری آشکار می‌کنیم. بر این اساس، وقتی در اثری هنری نشان داده می‌شود که: «او گرسنه است» آیا براستی بازنمایی احساس گرسنگی است؟ در تصویر عکاسی ما نه با بازنمایی جهان پیرامون بلکه با باز- نمایش نیروهای تشکیل دهندۀ آن مواجه هستیم. چگونگی شیوۀ فکر کردن از خلال مفهوم فرابازنمایی را با دیدن و بررسی مجموعۀ «بین و لابین» از مهران مهاجر تجربه خواهیم کرد.

حضور در این نشست صرفا با ثبت نام اینترنتی یا ثبت نام تلفنی (02188853771 / 02188853782) امکانپذیر است

درباره مدرس دوره :

hamedKia
حامد کیا

دکتری سیاست گذاری فرهنگ در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی از دانشگاه علم و فرهنگ
کارشناس رشته عکاسی از دانشگاه هنر

عضو انجمن جامعه شناسی ایران و انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات

سابقه فعالیت:
پژوهشگر پژوهشکده مطالعات توسعه
پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری
پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
مدرس مطالعات فرهنگی در دانشگاه هنر، سوره و دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ
دبیر علمی میهمان در مجله علمی- ترویجی فرهنگ، رسانه و اجتماع با موضوع قدرت

تألیفات و کارهای پژوهشی:
گرافیتیِ ایرانی: مقاومت و خودبیان گری ازطریق دیوارهای شهری -1391 - جامعه شناسی ایران،شماره 127-9
حلول شر در ابژه های فرهنگی در دهه هشتاد ایران- 1391 - مطالعات فرهنگی و ارتباطات ، شماره 8(29) 161-180
گذار از مفهوم گفتمان به حوزه میانجی - 1390 - فرهنگ، رسانه و اجتماع، شماره 1: 51-66
نیرو تا قدرت: سرریز شدن امر طبیعت در امر اجتماع - 1392 - فرهنگ، رسانه و جامعه، شماره 7 :143-157
حلول شر، نظم جمعی و شبکه دیجیتال، فرهنگ رسانه و جامعه 87-101
رخداد، توپولوژی و شکل گیری سوژه سیاسی 1395 - فرهنگ، رسانه و جامعه 81-100
گابریل تارد، ایدئولوژی و تغییرات اجتماعی 1393 - مجله جامعه شناسی ایران - 54-70
دور هم_ بودگی یا با هم_ بودگی: بررسی رابطه تشکل های سیاسی دانشجویی با امر سیاست 1395 - جامعه شناسی ایران(17) 4: 25-50
حیات سیاسی بردها در دانشگاه: بررسی پدیده عاملیت در بردهای تشکل سیاسی دانشجویان 1396 - انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات 13(47)  :123-152
تبیین فرآیند سوژگی مخاطبِ رپ فارسی در فضای مجازی - 1395 -(45)45: 129-148

شرکت همایش ها:
پذیرش مقاله و شرکت در همایش هنر معاصر ایران و جهانی شدن، 1394
پذیرش مقاله در اولین کنفرانس ملی جامعه شناسی ایران- مرداد 1393
پذیرش مقاله و شرکت در اولین همایش ملی دانشجویی فلسفه در ایران- آبان 1393
پذیرش و ارائه مقاله در همایش دین و نظریه فرهنگی- مهر 1394
پذیرش و شرکت در کنفرانس بین اللمی استکهلم در سوئد با رویکرد به فضای مجازی- 2015
پذیرش مقاله در کنفرانس بین المللی در فلاند در مورد فرهنگ هیپ- هاپ- 2015

پروژه های انجام شده:

چگونگی شکل گیری سوژه رپ فارسی در فضای مجازی ) 1394 (، کارفرما: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.

بررسی زیست فرهنگی اساتید دانشگاه (در درست انجام)، کارفرما: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی وزرات علوم،
تحقیقات و فن آوری.
دستیار اول پژوهش در پروژۀ چگونگی شکل گیری سوژه متخلف در دانشگاه (بررسی ابعاد اجتماعی فرهنگی دانشجویان در دانشگاه
و کلاس درس) 1395 (، کارفرما: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری.
دستیار پژوهش در پروژۀ بررسی نقش فضاهای عمومی شهر در اوقات فراغتِ شهروندان منطقه 12 تهران (1395 )( کارفرما: سازمان
مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران.
دستیار پژوهش در پروژۀ ارزیابی ابعاد اجتماعی و فرهنگی مراکز خرید در تهران ) 1394 ، کارفرما: معاونت اجتماعی شهرداری
تهران.

اقتصاد غیر مولد و دوران فرا عکاسی

اقتصاد غیر مولد و دوران فرا عکاسی
پنجشنبه 20 مهر 1396
سخنران: دکتر حامد کیا

اقتصاد با نیروهای تولید در ارتباط است و نیروهای تولید شکل دهندۀ شاکله اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هستند. نیروهای تولید فقط محدود به نیروهای تولید در صنعت نیستند بلکه تولید فرهنگ و سیاست را هم در بر می‌گیرند. اقتصاد نفتی قدرت تولید را در وضعیتی ویژه‌ قرار می‌دهد. نفت منبعی می‌شود که امکان توسعۀ خیلی از نیروهای تولیدی را از بین می‌برد. بنابراین قصد داریم تا با توصیف شرایط یاد شده نیروهای تولید عکس را در مفهومی خارج از عکس و عکاسی بررسی کنیم.

* گفتنی است که این نشست بصورت پیوسته و در دو پنجشنبه متوالی برگزار می گردد و عنوان نشست بعدی "فرارفتن از مفهوم بازنمايي در عكاسي با بررسي آثار مهران مهاجر" است که در پنجشنبه 27 مهر 1396 برگزار خواهد شد.

حضور در این نشست صرفا با ثبت نام اینترنتی یا ثبت نام تلفنی (02188853771 / 02188853782) امکانپذیر است

نیم نگاهی به عکاسی مستند معاصر

نیم نگاهی به عکاسی مستند معاصر
پنجشنبه 16 شهریور
سخنران مهدی وثوق نیا 

در اين نشست تلاش شده تا از رهگذر تجربه ي عكاسان و نگاه دقيق به آثار آنان به برخي از وجوه عكاسي مستند امروز پرداخته شود. اين نگاه همگام با توجه به نگاه هاي شخصي ابعاد تازه اي از جريان هاي نو در عكاسي مستند را با توجه به ويژگي هاي زماني حال حاضر براي علاقه مندان ايجاد مي كند.

حضور در این نشست صرفا با ثبت نام اینترنتی یا ثبت نام تلفنی (02188853771 / 02188853782) امکانپذیر است

درباره مدرس این دوره:


MehdiVousoughnia

 مهدي وثوق‌نيا 

متولد 1350 شهر قزوين و فارغ التحصيل کارشناسی رشته عكاسي از دانشگاه آزاد هنر و معماري تهران است .

عكاسي را از سال 1367 از طريق كلاس‌هاي آزاد انجمن سينماي جوانان فرا گرفت و از ابتداي شروع کارش نگاه‌اش معطوف به عكاسي مستند شد.

وي طي سال هاي 1370 تا 1382جوايز زيادي در زمينه عكاسي مستند از چندين جشنواره از آن خود كرد. او در سال 1381 نیز موفق شد عکاس برگزیده سال «خانه عکاسان ایران» در بخش استعداد دانشجویی شود.
او در نمايشگاه هاى متعددى در داخل و خارج از ايران شركت داشته كه حاصل آن تا حال 12 نمایشگاه انفرادی و 50 نمایشگاه گروهی است که از مهمترين آن ها می توان به «پامنار»، گالری راه ابریشم، تهران 1394. «انزلی»، گالری راه ابریشم، تهران 1393. «پرلاشز»، گالری مهروا، تهران،1389. «مروری بر آثار بیست ساله»، موزه هنرهای معاصر، اصفهان، 1387. «اتاق‌های ابدی»، گالری مهر، قزوین، 1387. «به روایت عکاسان ایران»، گالری ملت، تهران 1392. صدای دیدن، گالری Spoes ، پاریس. موج، 53 هنرمند از 22 کشور جهان، نمایشگاه خیابانی، دانمارک 1388. دومین جشنواره شش هفته با هنر ایرانی، تورنتو، کانادا 1391. اشاره کرد.

عکس های او در مجلات زیادی به چاپ رسیده و در سال 2008 با مجموعه «آرامگاه های خانوادگی»در كتاب «عکاسی ایرانی حال حاضر»، با گردآوري رز عیسی، انتشارات هاچنز، آلمان حضور داشت.

کتاب «پامنار» او در سال 1394 توسط نشر بن گاه و همینطور کتاب «انزلی» او نیز در سال 1393 توسط نشر نظر به چاپ رسید.

او داور چندين جشنواره داخلي عكاسي و مدرس بيش از 30 كارگاه تخصصي در زمينه عكاسي مستند از سال 1385 تا حال در ایران بوده است.

ردیابی چشم مخاطب

ردیابی چشم مخاطب

نشست شماره 12 : ردیابی چشم مخاطب
پنجشنبه دوم شهریور نود و شش

امروزه به لطف تکنولوژی و "دستگاه های ردیاب حرکات چشمی" بشر به این توانمندی دست یافته است که بداند تصاویر در چشم مخاطبان چگونه دیده می شود. کدام نقاط بیشترین جلب توجه و تمرکز مخاطب را صاحب شده و حتی چرخش چشم مخاطبان بر روی تصاویر به چه توالی بوده است. بر اساس این اطلاعات ارزشمند گروه های پر شماری می توانند از این داده ها بهره مطلوب ببرند، که در راس آن هنرمندان و فعالان عرصه تبلیغات هستند. از انتخاب فضاهای محیطی پر بازدید در فروشگاه ها و امکان عمومی و یا حتی وب سایت ها تا بررسی روش نگاه کردن به یک عکس هنری یا تبلیغاتی. با  دستیابی به این داده ها تصمیم گیران می توانند وارد فرایندهای ناخودآگاه و تصمیمات مخاطبان شوند و دریابند مهمترین نواحی بصری را چگونه بدرستی مدیریت کنند.
در دوازدهمین نشست " پنجشنبه ها با آکادمی به" موضوعات مربوط به "ردیابی چشم مخاطب" بصورت عملی و نظری خواهیم پرداخت

 

حضور در این نشست صرفا با ثبت نام اینترنتی یا ثبت نام تلفنی (02188853771 / 02188853782) امکانپذیر است

درباره ارائه دهنده این دوره :

daj
گروه علمی داج

 این شرکت با هدف ارائه خدمات بهتر و پيشبرد دانش علمي، اقدام به برگزاري دوره هاي علمي آموزشي و طراحي و ساخت لوازم و دستگاه هاي تحقيقاتي نموده است. آنچه مطالعه سیستم عصبی را ارزشمند می کند آن است که امکان دسترسی به ناخودآگاه افراد را برای محققان و متخصصان فراهم می کند. به این منظور با بکارگیری ابزارهایی چون: سیستم های ردیاب چشم، سیستم های ثبت سیگنالهای مغزی، اندازه گیری سیگنالهای حیاتی مانند ضربان قلب و هدایت الکتریکی پوست و نیز استفاده از نرم افزارهای تشخیص حالات چهره می توان به طور مثال میزان اثر گذاری یک اثرهنری ، یک بنر و یا تیزر تبلیغاتی را به طور کمی و کیفی بررسی کرده گزارش کرد که این داده ها بی شک می تواند در بهبود طراحی های انجام شده، عکس های گرفته شده و نیز تصاویر و یا تیزرهای تبلیغاتی کمک شایانی به فعالان حوزه نورومارکتینگ، هنرمندان و همچنین تمامی علاقمندان به شناخت واکنش های نا خودآگاه انسان بنماید.

پنجشنبه ها با آکادمی

نام نشست  : مدیریت رنگ در چاپ عکس
سخنران: مجتبی غلامی
پیش نیاز : ندارد
ساعت آموزشی : 2 ساعت
روز(های) برگزاری : پنجشنبه 30 فروردین
ساعت شروع :  18
قیمت این کارگاه / نشست: بیست هزار تومان - ثبت نام اینترنتی

آکادمی عکاسی

www.academyca.com


مدرسه هنرهای معاصر
مرکز تخصصی آموزش هنرهای تصویر بنیان
آکادمی عکاسی، سینما، تبلیغات و دیجیتال آرت

کلیه حقوق این وب سایت مربوط به آموزشگاه هنر های معاصر می باشد
بازنشر مطالب این سایت با ذکر منبع مجاز می باشد
کلیه فعالیت ها و خدمات این سایت بنا به مورد دارای مجوز های مربوطه می باشد