دوره جامع عکاسی معاصر - رویکرد قرن بیست و یک

 دراين دوره هنرجويان عکاسی در سه ترم مقدماتی پيشرفته و نهايی فهم درستی از عکاسی بعنوان يک رسانه برای توليد هنری پيدا خواهند کرد. این روزها تعدد دستگاه‌هاي توليد تصوير و همچنين سهولت ارسال و انتقال آن به جايي ديگر باعث شده است ديگر عکس از هر مکاني در زمين از قطعيت و در نتيجه از جذابيت موضوعي‌اش بيفتد. به عبارتي ديگر،  وقتي هيچ گوشه و در نتيجه هيچ اتفاقي از چشم دوربين‌هاي ثبت کننده تصوير دور نمي‌مانند، حالا در زماني مناسب و در مکاني در خور بودن نمي‌تواند براي عکاس اعتبار بياورد ، بلکه درک ماهیت رسانه و به مالکیت درآوردن تصویر است که آن را هنرمندانه می کند.

 

تملک بصري‌

هرگاه هنرمند مي‌تواند با فرم خود (مانند ونگوگ يا گوگن) موضوعيت دنيا را به تملک بصري خود در آورد گويي که موضوع در مقابل فاعليت هنرمند ماهيت ابژه وار يا مفعولي پيدا مي کند، و بر عکس، اگر موضوع در ماهيت سوژه يا فاعل قرار بگيرد، به معني  اين است که هنرمند فرم رسانه خود را در خدمت موضوعت دنيا به كار مي‌گيرد و نمي‌تواند به واسطه آن فرم، تملک بصري مشخص يا شخصي‌اي حاصل کند. با تغيير ماهيت عکس از آنالوگ به ديجيتال و معلق شدن اساس آبجکتيو عکس به واسطه پيکسلي شدن، اعتباري که عکس در بازنمايي موضوعيت‌ها داشت تضعيف شد و بر عکس حالا اين ذهنيت عکاس است که نقش پررنگتر و در نتيجه فاعلي‌تري در بازنمايي بازي مي‌کند. گويي که حالا سوژه از روبروي دوربين به جاي هميشگي خود يعني به پشت دوربين و ذهن عکاس برگشته است و موضوعيت‌هاي دنيا مي‌توانند مانند ديگر هنرهاي بصري در ماهيت ابژه درنتيجه مفعولي نقش ايفا کنند.

عکاس به مثابه طراح

در زبان اگر از جمله خبري "او لبخند زد" استفاده کنیم در واقع رسانه زباني را در سطح شعاري بهره برده‌ایم. حال آنکه،  به همين ترتيب فرم رسانه زبان قابليت اين را دارد که در سطحي با کيفيت‌تر و در واقع شاعرانه اين جمله خبري را بروز دهد و مثلا شاعر بگويد،"لرزيد بر لبانش لبخندي". در عبارت دوم شاعر با بهره بردن از همنشيني ذهني کلمات و فرم زباني توانسته است در سطحي باشعورتر ارتباط ذهن خود را با عينيت بيروني شکل دهد. پس مي‌توان اين طور جمع‌بندي کرد  که رسانه زبان واسط بين ذهنيت و عينيت است که بنا به توانايي انسان در بهره بردن از فرم آن ارتباطي با کيفيت‌تر، در سطح شاعرانه، مي‌تواند شکل بگيرد.
عکاسي نيز به عنوان يک رسانه قابليت وساطتي را داراست که عکاس به ميزان تبحرش در بهره بردن از اين قابليت‌ها، که در فرم بياني آن نهفته است، مي‌تواند بيانش را از سطح شعاري به شعري ارتقا دهد. به عبارتي واضح‌تر، عکاس مي‌تواند همانند يک طراح که از مداد در جهت هماهنگ‌تر کردن دست و ذهنش براي بازنمايي عيني بهره مي‌برد، طوري که بازنمايي‌اش به سطح هنرمندانه و شاعرانه‌اي مي‎رسد، از دوربين عکاسي و امکانات فرمي‌اش در راستاي همين مراحل کيفي ارتباط ذهن و عين بهره ببرد.

کاربر رسانه یا هنرمند

خلاق کسي است که حيطه‌هاي معنادهي رسانه مورد استفاده‌اش را به جايي که تا به حال نبوده گسترش مي‌دهد. و گرنه، او را نمي‌توان به عنوان خالق اثر هنري نام برد و بيشتر بهتر است به او صرفا صفت کاربر رسانه را نسبت داد. تاثير اين نکته مهم همواره در طول تاريخ عکاسي هم نمود داشته است. مثلا در دوره‌ايي هرکس که دوربيني در اختيار داشته در تاريخ عکاسي مانده است ولي امروزه تقريبا همه افراد دوربين دارند. از طرفی رسانه تلگراف با رسانه عکاسي پا به دنيا گذاشت. به اين ترتيب که، زماني اگر کسي پشت دستگاه تلگراف مي‌نشست او را متخصص مي‌ناميدند، اما حالا کسي را که پشت دستگاه رايانه امروزي مي‌نشيند، صرفا کاربر مي‌نامند.

نقش ذهنيت (سوژه‌گي) عکاس

کيفيت وساطتي که عکاسي مابين ذهن (سوژه) و عين (ابژه) شکل مي‌دهد مسئله قابل تاملي است که در گسترش تعريف سوبژکتيويته، از دکارت تا به امروز، و قوام و اعتبار يافتن بيشتر ابژه از حدود قرن نوزدهم به واسطه کانت و هگل ربط خود را حتي بيشتر پيدا مي‌کند.
قوام گرفتن ذهنيت عکاس نقش بسزايي در هنري شدن رسانه عکاسي دارد. هرچقدر که اعتبار سنديت عيني عکس در وجه نمايه‌اي‌اش عکس بودگي عکس را تضمين مي‌کند، قوام پيدا کردن فرم در عکاسي نيز، به عنوان يک امکان بياني در رسانه، نقش ذهنيت (سوژه‌گي) عکاس را پر رنگ‌تر مي‌کند. از اين رو، همنشيني سوژه و ابژه در عکس هنري امروز مي‌تواند بيش از هر هنر ديگري به مناسبات پديدارشناسانه نزديک‌تر شود.

دوربین در همه جا

تعدد دستگاه‌هاي توليد تصوير و همچنين سهولت ارسال و انتقال آن به جايي ديگر باعث شده است ديگر عکس از هر مکاني در زمين از قطعيت و در نتيجه از جذابيت موضوعي‌اش بيفتد. به عبارتي ديگر،  وقتي هيچ گوشه و در نتيجه هيچ اتفاقي از چشم دوربين‌هاي ثبت کننده تصوير دور نمي‌مانند، حالا در زماني مناسب و در مکاني در خور بودن نمي‌تواند براي عکاس اعتبار بياورد

نام دوره آموزشی : دوره مقدماتی عکاسی معاصر (قرن بیست و یکم)

پیش نیاز : یکسال سابقه عکاسی
ساعت آموزشی : 40 ساعت

روز(های) برگزاری دوره شش ماهه در ترم آینده : یکشنبه ها
زمان شروع :16 دیماه 97
ساعت شروع : 17:30

قیمت دوره (ترم یک و دو) : 1،100،000 تومان /  ثبت نام اینترنتی / رزرو
همچنین امکان ثبت نام در هر ترم بصورت مجزا نیز وجود دارد ( هر ترم 650،000 تومان )

ترم سوم:  یکشنبه 8 مهر ماه / ساعت 17:30

کانال تلگرام دوره : https://telegram.me/akkasiyemoaser
مدرک دوره : در پایان به فارغ التحصیلان از طرف آکادمی عکاسی هنر های معاصر مدرک معتبر و مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه خواهد شد

ترم اول

بيان رسانه در عكاسي

مدرس : رهام شیراز- 20 ساعت
 
در اين دوره هنرجو علاوه بر پيدا كردن فهم درستي از عكاسي بعنوان رسانه از دومنظر انتخابي مشق هاي خود را در خصوص بيان رسانه عكاسي آغاز ميكنند، ميزان شات ها( آنچه كه دوربين بعنوان فرم در اختيارشان مي گذارد) و نظام معنا دهي رسانه عكاسي ( ديسيپلين عكاسي) . در بخش اول هنرجويان ميآموزند كه چطور عناصر فرمي عكاسي ( عمق ميدان، سرعت، فوكال لنز، اختلاف كلوين، اكسپوز و تركيب بندي و غيره) را براي بياني عميق بخدمت بگيرند.  در وهله دوم و بصورت انتخابي هنرجويان مي آموزند كه در هنر مفهومي امروز جاي ديسيپلين عكاسي چيست و چطور ميتوانند ان را براي بسط يك مفهوم، بروز بكار گيرند.

ترم دوم

عکاسی معاصر

مدرس : رهام شیراز - 12 ساعت

دراين بخش هنرجويان در  مي آموزند که چطور با بدست آور فهم نظری و فلسفی از رسانه عکاسی معاصر آموخته های خود را در دوره مقدماتی برای پيدا کردن امضای هنری خود در عکاسی بکار بگيرند. در اين دوره مفهوم دقيق رسانه عکاسی و ارتباطش با مفاهيم فلسفی مانند سوژه و ابژه کنکاش و امکانات رسانه ايی عکاسی برای توليد هنری در دو قالب انتخابی هنری: قاب مدار و مفهومی تمرين می شود.همچنين در اين دورهنر جويان می آموزند که چطور فهم نشانه شناسانه و پديدارشناسانه را در عکاسی پيگيری کنند ودر نهايت با جستجوبا آشنايی با تعريف رويکرد عکاسی خيابانی امروز ٬ هنرجويان بانگاه سومی به رسانه عکاسی برای خلق اثر هنری نيز آشنا ميشوند

در جستجوی قاب شخصی

مدرس : رهام شیراز - 12 ساعت عملی

قاب شخصی هر عکاس هنرمند خصوصیات منحصر به فرد و همچنین عمومی ایی را نیز شامل میشود که رابطه مستقیم با دو عامل مهم دارد: نخست، میزان درک و عمق استنباط او از جایگاه رسانه عکاسی در مراودات فرهنگی و اجتماعی دنیای اطراف او؛ و دوم، آشنایی با توانایی ها و امکاناتی که قاب عکاسی به عنوان فرم در اختیار او برای قاب بندی این دنیا می گذارد. مسلح شدن به بینشی که ناشی از درک درست از این عوامل است منجر به شکل گیری همزمان محتوی و فرمی میشود که فارغ از سبک ها و چهارچوب های متعارف بیرونی شکل دهنده معنایی نامیرا و قالبی پویا برای هنرمند عکاس است.
امید است در پایان این دوره هنرجویان عکاس بتوانند با ممارست در خصوص شکل گیری قاب منحصر به فرد و شخصی خود بستری جاافتاده را برای عکاسی آتی خود مهیا کنند.

نام دوره آموزشی : دوره پیشرفته عکاسی معاصر (قرن بیست و یکم) / تولید نظریه
پیش نیاز : دوره شش ماهه مقدماتی عکاسی معاصر (قرن بیست و یکم) و یا پذیرفته شدن در مصاحبه ورودی

ساعت آموزشی : 20 ساعت - 10 جلسه دو ساعته
روز(های) برگزاری در ترم آینده : یکشنبه ها
ساعت شروع : 17:30
شروع دوره آینده:  پاییز 97 

قیمت این دوره (ترم سوم): 750،000 تومان  - ثبت نام اینترنتی / رزرو دوره

ترم سوم - پیشرفته

تکوین پروژه در جستجوی قاب شخصی

مدرس : رهام شیراز - 6 جلسه عملی
 
 هدف این بخش پیگیری پروژه قاب شخصی در ترم دوم تا رسیدن به حد مطلوب می باشد 

تولید نظریه در عکاسی

مدرس : رهام شیراز - 20 ساعت

 در اين بخش هنرجويان در ده جلسه می آموزند که چطو ر با نوشتن يک مقاله آکادميک ٬ باتمام اصول کلاسيک آن ٬ به موازات فهم درستشان از رسانه عکاسی در بيان هنری ٬ مبانی نظری عميق تری را نيز درلايه های درونی محتوايی کارشان پرداخت کنند. ساختار اين دوره که بيشتر ماهيت مطالعاتی و سميناردارد طوری طراحی شده است که هنرجو در طول ترم با نوشتن يکمقاله حد اکثر ۳۰۰۰ کلمه ايی که مرتبط با توليدات عکاسانه اش در ترم دوم است٬ و مباحثه درباره نوشته هايش و همچنين مطالعه مرتبط با آنها ٬ ادعايی شخصی را در مور د مبانی نظری عکاسی به سطح يکفرضيه يا حتی نظريه برساند. ساختارمقاله آکادميک اعم ازپارگراف ٬ مقدمه ٬ بدنه و نتيجه گيری به او کمکمی کند از شکل دادن ادعا های بی بنيان فاصله و نهايتا ايده های نظری اش در عکاسی را با اصول مناسبی پرداخت کند. و گذر از اين دوره نيازمند يک مقاله 2000 تا 3000 کلمه ايی با ساختار کلاسيک آکادميک است.

استاد دوره

رهام شیراز

رهام شیراز - مدرس قاب شخصی، بیان فرمی و تولید نظریه در عکاسی

متولد سال ۱۳۵۲ و فارغ التحصیل کارشناسی گرافیک دانشکده هنر های زیبا و کارشناسی ارشد در رشته عکاسی و فرهنگ شهری از دانشگاه گلد اسمیتس لندن است. او چندین نمایشگاه عکاسی هنری در ایران و لندن داشته و در خصوص مباحث روز نظری و عملی عکاسی در دانشگاه گلد اسمیتس لندن دوره های متنوعی را تجربه کرده است. هم اکنون استاد رشته عکاسی دانشگاه هنر است و دوره تدوین شده توسط خودش (جستجوی قاب شخصی ) را در این دانشگاه به دانشجویان رشته کارشناسی ارشد تدریس می کند

اطلاعات بیشتر

گفت و گوی مجله اطلاعات حکمت و فلسفه با رهام شیراز در باب عکاس-مولف را برای درک عمیقتر درباره عکاسی هنری معاصر را از اینجا  و گفت و گوی همین مجله با حسن خوبدل درباره نظریه های عکاسی را از اینجا ملاحظه کنید  

www.academyca.com


مدرسه هنرهای معاصر
مرکز تخصصی آموزش هنرهای تصویر بنیان
آکادمی عکاسی، سینما، تبلیغات و دیجیتال آرت

کلیه حقوق این وب سایت مربوط به آموزشگاه هنر های معاصر می باشد
بازنشر مطالب این سایت با ذکر منبع مجاز می باشد
کلیه فعالیت ها و خدمات این سایت بنا به مورد دارای مجوز های مربوطه می باشد