کارگاه روایت در مجموعه عکس مستند

روایت، بیان رخدادهایی است که در زمان و مکان روی می دهد. ساختارهای روایتی سبب ارائه بهتر رویدادها در مجموعه عکس مستند می شوند. کارگاه حاضر با عنوان روایت در مجموعه عکس مستند، ضمن واکاوی نظریه‌های مختلف روایت و ساختار های روایتی در خوانشی هدفمند از آن‌ها تلاش شده است به پرسش  اصلی این مطالعه که ساختارهای روایت در مجموعه عکس مستند چه کاربردی دارند و عکاسان بر اساس چه معیارهایی ساختار روایتی را انتخاب می کنند، پاسخ داده شود. پژوهش حاضر در چارچوب یک تحقیق کیفی از طریق مأخذ یابی از کتاب ها، پایان‌نامه‌ها، مقالات علمی و پژوهشی، ابتدا با بررسی شکل روایت در مجموعه عکس های مستند مجموعه‌ای از متدهای ساختاری تحلیل و انتخاب شد و سپس با مطالعه و بررسی مجموعه عکس‌های مستند دو فستیوال ورلدپرس فوتو و پولیتزر، تعداد نمونه مستند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت در آخر چهار مجموعه عکس مستند برای تحلیل داده‌ها انتخاب شده که تمام این مجموعه‌ها با یافته‌های کتابخانه‌ای در موضوع ساختار و نظریه روایتی در مجموعه عکس مستند تطبیق داده شد؛ و نظریه‌های موجود مورد سنجش و اعتبار سنجی مجدد قرار گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان داد که ساختارهای روایتی عامل بسیار مؤثری در بهبود روایت گری در مجموعه‌های عکس مستند هستند که عکاسان با علم به آن، توانایی مضاعفی در روایت داستان‌های موردنظرشان در عکس‌های مستند خواهند یافت. همچنین این نتیجه حاصل شد که تغییر ساختارهای روایتی در مجموعه عکس های مستند سبب تغییر معنا و مفهوم عکس ها می شود، چرا که هر ساختار، معنای متفاوتی را از مجموعه عکس به وجود می آورد. دیگر یافته های این مطالعه نشان داد که عکاسان در مرحله تدوین آثارشان و نیز چینش متوالی عکس‌هایشان هرچند می توانند ساختارهای روایتی مختلفی را استفاده کنند اما در نهایت شناخت نظریه‌های روایت در عکس می‌تواند ابزاری دقیق و مؤثر برای انتخاب صحیح ساختاری باشد که از طریق آن ساختار به بهترین شکل بتوان داستان را روایت و پیام صریح یا ضمنی عکس را به مخاطب منتقل کرد.

در جلسه اول مقدمه ای بر تعاریف کلی در باب تعریف عکاسی مستند اجتماعی، تعریف مجموعه عکس، اهمیت و ضرورت مجموعه عکس در دنیای امروزه عکاسی جهان، بررسی عواملی که سبب برجسته کردن مجموعه عکس می شود و راه هایی دستیابی به ایده و سنجش ایده برای انتخاب موضوع عکاسی مستند، جلسه دوم  تعاریفی از جمله پیرنگ، داستان و شخصیت (اصلی و مکمل و فرعی) در عکاسی مورد بحث قرار می-گیرد. در جلسه سوم ابتدا به تعریف روایت از دیدگاه مکاتب و نظریه پردازهای مختلف پرداخته می شود، سپس به بررسی استیتمنت و رابطه آن با انتخاب راوی و انواع راوی (اول شخص، سوم شخص و دانایی کل) در عکاسی و نقش و اهمیت راوی در مجموعه عکس و همچنین به بحث زمان در روایت و انواع متدهای زمان روایتی (شش متد) در عکاسی و تاثیر آن در معنایی نهایی مجموعه عکس مستند بحث می شود. در جلسه چهارم  و پنجم به معرفی نظریه ها و ساختارهای روایتی همچون روایت کلاسیک (نوع اول، دوم و سوم)، روایت هالیوود کلاسیک و هالیوود جدید، کهن الگو سفر قهرمان، نظریه ژنت، روایت مدرن و انواع ساختارهای روایتی آن می پردازد و هر ساختار با مجموعه عکسی از ورلدپرس فوتو یا پولیتزر تطبیق داده، بررسی و شرح داده می شود که عکاسان چگونه از ساختارهای روایتی ادبیات و سینما برای روایت مجموعه عکس خود استفاده می کنند و این ساختارهای چگونه الگو و راهنمایی می شود برای عکاسان تا بنوانند در بهترین حالت روایتی را از یک مجموعه عکس بیان کنند و معنایی که در ذهن دارد به مخاطب منتقل کند. جلسه ششم بحث عناصر انسجام در مجموعه عکس مطرح شده و برای هر عنصر چند مجموعه عکس معرفی می گردد و شرح داده می-شود که این عناصر در تشکیل یک مجموعه عکس چقدر می تواند کاربرد داشته باشد و عدم رعایت آن چگونه در روایت اختلال ایجاد می کند این عناصر از جمله تکرار شخصی، اشیا، محیط و غیره می باشد. در هفتم مجموعه عکس پناه جویان و عشق خانوادگی که به دو شیوه در ورلدپرس فوتو و پولیتزر روایت و منتشر شده اند بررسی و دلیل تفاوت ساختار روایتی، راوی و استیتمنت، جدول ساختار نوبت دهی هر مجموعه مورد تحلیل و نقد قرار می گیرد و اثبات می شود که روایت در عکس چطور می تواند معنایی عکس را دگرگون کند.

در نگاه کلی کارگاه حاضر می تواند راهنمایی برای عکاسان، گالری داران، ناشرین، سر دبیران خبرگزاری ها، آژانس ها و مجلات و علاقه مندان به عکاسی مستند اجتماعی در جهت آشنایی با بحث قصه گویی و روایت در مجموعه مستند باشد.

نام دوره آموزشی : روایت در "مجموعه عکس مستند"
پیش نیاز : یکسال سابقه عکاسی
ساعت آموزشی : 30 ساعت در 10جلسه
روز(های) برگزاری : جمعه ها
ساعت شروع : 10صبح
شروع دوره آینده: 115 شهریور98
قیمت این کارگاه: 550هزار تومان - ثبت نام اینترنتی / رزرو دوره

فرهاد مطاعی

متولد اسفند 1367- سنندج

کارشناس ارشد عکاسی 1397
کارشناسی سینما ( گرایش تدوین ) 1390

تالیفات
مولف کتاب "روایت در مجموعه عکس مستند" (در دست چاپ)
تالیف چندین مقاله در زمینه نقد عکس (همچون تصویری که تمام تصویرهاست، لوته جاکوبی، مجاورت در عکاسی و عکاسی مستند یا عکاسی فیلم و ...) و انتشار در سایت های مختلف چون سایت عکاسی، عکسخانه، ایسنا و چاپ در مطبوعات سراسری و استانی.

جشنواره های عکاسی :

شایسته تقدیر جشنواره عکاسان بدون مرز پرتقال 2018
جایزه اول جشنواره منطقه¬ای ژیار در بخش مجموعه عکس 1397
برگزیده 3 عکس در جشنواره عکس چین 2018
راهیابی به بخش فینال جشنواره هیپا در بخش رنگ 2018
راهیابی به بخش فینال جشنواره جهانی Siena 2015 ایتالیا  
برگزیده جشنواره ملی موج اسفند 95
جایزه دوم  نخستین جشنواره کشوری فردا روشن 1394
شایسته تقدیر در هشتمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری¬های غرب کشور 1394
کسب رتبه دوم استانی جشنواره مطبوعات در بخش تک عکس 1394
برگزیده جشنواره کشوری سالانه نگاه ایرانی ( سینا ) 1393
برگزیده هشتمین جشنواره کشوری عکس رشد  1393
کسب رتبه سوم کشوری در یازدهمین جشنواره پرسش مهر 1391
برگزیده جشنواره دوسالانه عکس کودک لهستان 2012
برگزیده جشنواره سازمان ملل با موضوع انسان و زندگی 2009 لندن
برگزیده  اولین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر بخش عکس 1387

فعالیت سینمایی:

تصویربرداری و تدوین فیلم سه تار کارگردان عطا قادری آذر 87
تدوین مشترک فیلم پیرمحمد کارگردان امیر غلامی مرداد 91
تدوین فیلم امروز کارگردان بختیار خلیلی دی 94
 تصویربرداری و تدوین فیلم پدر کارگردان خسرو انصاریان آبان 95
تصویربرداری و تدوین فیلم آدم ها کارگردان خسرو انصاریان آذر 95
تصویربرداری و تدوین  فیلم  من می توانم کارگردان خسرو انصاریان فروردین 96

 

www.academyca.com


مدرسه هنرهای معاصر
مرکز تخصصی آموزش هنرهای تصویر بنیان
آکادمی عکاسی، سینما، تبلیغات و دیجیتال آرت

کلیه حقوق این وب سایت مربوط به آموزشگاه هنر های معاصر می باشد
بازنشر مطالب این سایت با ذکر منبع مجاز می باشد
کلیه فعالیت ها و خدمات این سایت بنا به مورد دارای مجوز های مربوطه می باشد